PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ve Švédsku pomalu abyste pracně hledali kapelu, se kterou neměl co dělat Thomas Lindberg. Těžko říct, zda-li předchozí tvorba NIGHTRAGE vzbuzovala pozornost hlavně díky jeho přítomnosti za mikrofonem, nicméně nedostatek času mu nedolil nadále setrvat v sestavě této kapely. Jeho místo zaujal holohlavý křikloun Jimmie Strimmel, jehož schopnosti jsme mohli posoudit už loni v lednu, kdy NIGHTRAGE předskakovali anglickým BOLT THROWER na jejich evropské šňůře, která neminula ani Prahu.
Přiznám, že když jsem si „A New Disease Is Born“ pustil poprvé, tak jsem nevěřil svým uším. Neuvěřitelným způsobem vybrakovaná tvorba moderních metalových kapel vycházejících ze švédského melodického death metalu zasluhovala okamžitý transfer směr odpadkový koš, ovšem to bych se dopustil dosti tragického recenzentského omylu. Ono to totiž s tímto albem není nakonec tak jednoznačné, jak se jevilo napoprvé. Je nesporným faktem, že NIGHTRAGE skutečně berou, kde se dá. Šuplíčky s nápisy SOILWORK, KILLSWITCH ENGAGE anebo klidně i ten starší s visačkou AT THE GATES jsou v neustálé permanenci, což poznáte ihned s mohutným, až téměř stadiónovým refrénem první skladby „Spiral“. Heavy kytary se vtírají s jednou příjemnou melodií za druhou, jeden zpěvný a zatraceně chytlavý refrén střídá druhý a vy ač se zpočátku bráníte, jste velice rychle lapeni v této důmyslné pastičce.
Tím hlavním, co mě na nahrávce tolik baví, jsou právě vskutku podařené melodické nápady, které chrlí šikovný kytarista řeckého původu Marios Illiopoulos. Ano, jsou nadmíru chytlavé, ovšem hranici bohapusté podbízivosti nepřekračují ani jednou, byť mají mnohokráte solidně našlápnuto. NIGHTRAGE se taktéž mohou spolehnout na velmi dobrého zpěváka. Jimmie podává hlavně v refrénech velmi dobrý výkon a věřme, že si tuto formu ponechá i pro živá vystoupení. O ty se koneckonců budou NIGHTRAGE hodně opírat, neboť materiál z nové desky si o to vysloveně říká.
Uvidíme, jestli se bude jednat o hodnotu s trvalejší kvalitou, anebo se dostaví efekt v podobě rychlého oposlouchání. Těžko nyní soudit, faktem však zůstává, že „A New Disease Is Born“ zatnulo drápky v mém přehrávači dost pevně a jen tak rychle se mu nebude chtít ven. Čert vem fakt, že je to plagiát až na půdu, čert vem fakt, že takovýchto kapel jsou dneska spousty a čert vem i fakt, že je to deska tvořená s nepopíratelným důrazem na efekt… Nic z toho nemá cenu řešit, když se výsledný produkt poslouchá více než dobře.
Hudební krádež desetiletí v přímém přenosu. NIGHTRAGE berou všude, kde se dá i nedá, ovšem problém je v tom, že jim to žeru i s navijákem!
7,5 / 10
Jimmie Strimell
- vokály
Marios Iliopoulos
- kytara
Henric Carlsson
- basa
Alex Svenningson
- bicí
1. Spiral
2. Reconcile
3. Death-Like Silence
4. A Condemned Club
5. Scars Of The Past
6. De-fame
7. Scathing
8. Surge Of Pity
9. Encircle
10. Drone
11. Spiritual Impulse
12. A New Disease Is Born
A New Disease Is Born (2007)
Descent Into Chaos (2005)
Sweet Vengeance (2003)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Lifeforce Records
Stopáž: 46:09
Produkce: Jacob Hansen
Marios Iliopoulos má na tyhle obsáhlé citace celkem právo. Šikovný řecký struník totiž kdysi dávno stál za projektem EXHUMATION, který zejména v období eposu „Traumaticon“ tvořil zajímavý protipól gothenburským relikviím typu IN FLAMES nebo DARK TRANQUILLITY. Ani ve svém novém působišti NIGHTRAGE se od své filosofie příliš neodklonil, jeho současné myšlenky sice už nejsou tolik košaté, jako byly na zmíněném „Traumaticon“, nicméně i tak bohatě stačí na slušný žánrový nadprůměr. Inu, řeckému kovotepci se dá věřit, není to žádný plagiátor, ale spíše zarputilý průkopník starých „fredmanských“ časů…
Super! Tady mě bere každá skladba ... na koncertě to byla tak každá druhá, což mě úplně nepřesvědčilo.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.